utorok 31. januára 2012

Hra zo slovami

Tento článok bude viac filozofický ako faktografický.


Na začiatok, o čom bude článok. Bude o slovách a ich rôznom použití bárs aj pri rovnakých príležitostiach.
Respektíve opačne nemožnosť použiť rovnaké slovo pri identických situáciách.

Posadnutie

No často sa stretávame v mystike, alebo vo filmoch či dokonca aj v biblii posadnutnosť. Posadnutý diablom, duchom, zlým čarodejníkom. Definujme si posadnutosť. Podľa internetovej stránky

http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=posadnut%C3%BD 

Je to azet/pokec, tak to treba brať s rezervou. Ale princíp je Jednoduchý. Ak ste posadnutý robíte veci, ktoré by normálny človek nerobil. Ako vracali na farára, otáčali hlavou o 360 stupňov., zložili dosku na záchode alebo vybrali si vrecká pred tým ako idete prať.
Príklad číslo jedna posadnutý diablom:
 
 To je jeden rub mince.
Druhý je trochu zvláštny.  Biblia bola napísaná človekom do ktorého vstúpil duch svätý (Duch svätý). A vďaka nemu človek napísal Bibliu. A bola to posadnutosť?. Že vraj nie, lebo mal stále daný človek slobodnú vôlu. Mne sa to veľmi nezdá a nazval som to posadnutie a odňal som od toho v mojej mysli ten negatívny význam. Napríklad pri slove smrad ho mám stále.
Nechcem uraziť žiadneho kresťana alebo hocikoho iného. Ale bol to duch a vstúpil do človeka a robil veci, ktoré by normálne nerobil. A ak ste žena môžete z toho posadnutia otehotnieť.


Spáchať atentát

Atentát je snáď činnosť, ktorú nemusím vysvetlovať, lebo ju konáme každý deň. Ale keby náhodou ste nezdielali môj názor, tak krátka vsuvka:
atentát, -u muž. r. vražedný útok na významnú, verejne činnú osobu z politických dôvodov: chystať, pripravovať, osnovať, urobiť a. na niekoho;
pren. útok, prepadnutie: Železničné úrady hlásili atentáty na vlaky a trať. (Ondr.)
 Znova rovnako pochybný zdroj.

Ide o to, že Jacob Leon Rubenstein spáchal atentát na nášho milovaného JFK. Bolo to niečo ohavné a širokej verejnosti sa to nepáčilo. Nakoniec bol tento človek po práve odsúdený. 
Na hitlera sa počas svojej vlády sa pokúsili "vykonať" cez 20 atentátov. Pri jednom z nich sa mali zúčastniť aj česi. ( Tu mi moja pamäť nesiaha a som lenivý si to googliť. V podstate ide o to že nejaký Česi robili atentát a neviem  či práve na Hitlera a to je jedno). No a prídem k pointe. V jednej vedomostej súťaži na TV Nova položili otázku typu:

"Kto spáchal atentát na toho a toho v roku onom a onom?"  

Potom (vtedy som pozerával ešte veľmi pofidérne relácie) som pozeral čo na to pán riadiťeľ, pán Železný, tohočasu riaditeľ televízie. riešil kopec listov od divákov, že ako si to mohli dovoliť použiť slovo spáchať. Veď oni vykonali záslužnú vec a používať slovo spáchať navodzuje pocit zločinu.

Osobne si myslím, že ak sa rozhodnete hocikoho zabiť, tak tento čin rozhodne spáchate. Ale históriu píšu víťazi, tak im nechávam ich truimf Atentáty na hitlera nikdy neboli spáchané, boli vykonané.( Či ako to nazvali).


O takýchto slovách by sa dalo písať dlho, ale vzhľadom k tomu, že mi došli nápady a aj chuť písať končím pri týchto dvoch príkladoch.
Hovorím zbavme sa falošnej nechute a pozerajme sa na to v ich pravej podobe.
"Máňo, a já se te ptám proč konzumovat hovna v podobe masa či mlíka."
 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára